supermarkt PLUS

In de complimentenrubriek Zeg het met een Pluim! zet Ton Broekhuisen namens Pluimen personen en / of bedrijven in het zonnetje via een Pluim.

(Dit artikel staat online op site Pluimen sinds 27 juni 2017)

Missie Wakker Dier

Deze keer richten we de schijnwerpers op het goede werk van Stichting Wakker Dier. Waarbij we inzoomen op de Pluim die Wakker Dier begin juni 2017 gaf aan supermarkt PLUS. Missie van Wakker Dier in het kort: alle dieren in de vee-industrie hebben recht op een dierwaardig leven met volop ruimte voor natuurlijk gedrag. Daar hoort een samenleving bij waarin ook deze dieren met respect worden behandeld.

Strijd tegen de kiloknallers

Wakker Dier voert via spraakmakende campagnes al jaren strijd om supermarkten ertoe te bewegen zich te bekommeren om het dierenwelzijn. Lees: om af te zien van stuntprijzen van het vlees. Trefwoord kiloknallers. Die lage vleesprijzen gaan immers nadrukkelijk ten koste van het dierenwelzijn. Plofkippen en industrievarkens zijn hier exponenten van. In het droomscenario van Wakker Dier beconcurreren supermarkten elkaar op het beste dierenwelzijn. En niet om de laagste prijs.

Diervriendelijk PLUS

Uit cijfers van de foldermonitor van Wakker Dier blijkt supermarkt PLUS de eerste 4 maanden van dit jaar beduidend meer vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of biologisch vlees gepromoot te hebben dan de andere supermarkten. Voor de beeldvorming: slechts 4% van de ruim 4.000 vleesaanbiedingen in die eerste 4 maanden betrof vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Van de 184 diervriendelijke vleesaanbiedingen nam PLUS ruim de helft (97) voor zijn rekening. Albert Heijn (31) volgde op grote afstand als tweede. Wakker Dier raadt consumenten aan voor vlees met minimaal 2 sterren te kiezen. Want dan komen varkens en kippen buiten, wordt de krulstaart niet afgeknipt, krijgt het varken stro en loopt de kip in de wei.

Reactie supermarkt PLUS
“Leuk dat PLUS een Pluim krijgt! Het verduurzamen van ons assortiment is een belangrijk speerpunt binnen ons MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, red.)-beleid. We zijn al drie jaar op rij door de consument uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. Dat willen we blijven, dus we zetten de ingeslagen weg graag voort.”

Zélf een Pluim uitdelen?
Wil je een toffe collega of baas, buurt- of verkeersheld in de spotlights zetten? Zodat je bijvoorbeeld een dagje uit cadeau kunt doen? Mail je nominatie dan naar Ton Broekhuisen: ton@tonbroek.nl Bij selectie van je Pluim krijg je bericht.

Groene Pluim
De door Pluimen beschikbaar gestelde Groene Pluim (belevenis cadeau van € 35) gaat deze keer naar supermarkt PLUS.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *